Julbord i Göteborg

Jag skrev i ett tidigare inlägg om att hysterin med annonser för julbord i Göteborg med omnejd började rekordtidigt. Nu har jag själv fått i uppgift att boka just ett julbord för cirka 30 personer någonstans i eller i närheten av Göteborg. Skrattar bäst som skrattar sist. :-)

Jag har fått tre tips som känns väldigt heta.

Hooks Herrgård
Julbordet på Hooks Herrgård är en kär klassiker. Här njuter du av läckra juldelikatesser tillsammans med kollegor, vänner och familj i skön herrgårdsmiljö. Börja njutningen med glögg vid den sprakande elden utomhus, låt barnen prova på ponnyridning eller åk häst & släde till lantgården en bit bort och ta en svängom till dansmusiken efter maten. Låt oss servera dig ditt julbord så som det borde vara!

Älvsborgs fästning i hamninloppet
På kajen blir ni mottagna med facklor och går tillsammans med vår personal upp till våra häftiga lokaler i fästningsmurarna där ni får njuta av ett klassiskt julbord med delikatesser från Bohuslän. I priset ingår båtresa t/r Lilla Bommen med glögg och pepparkakor samt vårt julbord. Vill ni kan ni även testa på Fångarna på Fortet där man får arbeta och lösa uppgifter i grupp.

Handelsman Flink (Flatö)
Vi bjuder in till ett saltstänkt julbord med trubadurunderhållning. Det frestande julbordet kan bland annat locka med krabba, räkor, kräftor och musslor. Rökt, kokt och gravad lax. Flatrökt ål och rökt pigghaj. Handelsman Flinks egen sill och naturligtvis lutfisk och massor av andra varma smårätter och traditionella julrätter. Vår julbord har i år ca 100 olika rätter att bjuda på.

Kraven jag har är att det ska vara ett rätt så traditionellt julbord i en mysig miljö så att man kommer i julstämning, det ska också finnas ett hotell eller annan övernattningsmöjlighet i närheten. Jag tror att alla tre ovanstående stämmer in på de kraven, jag har också fått bra rekommendationer ifrån de som har varit på julbord hos någon av dessa förut. Om någon har några fler heta tips på julbord i Göteborg får ni gärna skriva en kommentar och tipsa mig och andra.

För mer tips om aktiviteter och festlokaler:
www.eventguiden.se

6 comments:

Anonymous said...

Jag tycker att Sjömagasinet har ett av de bättre julborden i Göteborg. Det är ju inte gratis att äta där, men det är å andra sidan väldigt göteborgskt julbord tycker jag. Mannerström kan sin julmat. :-)

Anonymous said...

Jag var på Sjömagasinet förra året på julbord och det var uselt. Maten var kall och smakade bamba.

Anonymous said...

Jag skulle vilja slå ett slag för julbord på Ljungman Jansson i Önnered, speciellt om man är petig med matkvalitén...

Anonymous said...

Jag vill slå ett slag för bloggen http://julbord-goteborg.blogspot.com där man kan läsa om olika julbord i Göteborg.

Anonymous said...

Det blev visst ingen länk:

http://julbord-goteborg.blogspot.com

Anonymous said...

http://www.gamleport.se/julbord.asp